Mottagare
Stiftelserna lämnar bidrag
till föreningar, organisationer och institutioner verksamma i Skåne, som verkar för behövande gamla och sjuka och för barns eller ungdoms vård och fostran eller utbildning.
Enskilda personer
Enskilda (privatpersoner) kan inte söka bidrag direkt från stiftelserna, däremot delas medel ut till organisationer som hjälper enskilda.
Studerande
Se enskilda personer ovan.
Pensionärer
Se enskilda personer ovan.
Sjuka, multisjuka, funktionsnedsatta eller personer med särskilda behov
Se enskilda personer ovan.
Bidrag lämnas inte
till statligt, regionalt, kommunalt, eller politiskt anknutna inrättningar.
Kommer mottagarkretsen ändras framöver?
Den mottagarkrets som redovisas här på hemsidan är den som gäller. Om mottagarkretsen framöver ändras kommer informationen här att återspegla detta. Ni behöver därför inte kontakta oss med förfrågningar om mottagarkretsen har ändrats.
Verksamhet och ändamål
Medel kan sökas för social verksamhet riktad företrädesvis till personer med särskilda behov. Generell ungdomsverksamhet, utan någon särskild inriktning mot barn och ungdom med särskilda behov, beviljas normalt sett inte bidrag. För äldre, kan verksamheter som bidrar till att skapa trivsel eller bryta isolering räknas som sådan verksamhet som kan få bidrag.
Särskilda behov
Särskilda behov kan vara exempelvis funktionsnedsättning, sjukdom eller ekonomisk utsatthet. För verksamhet som bedrivs i socioekonomiskt svaga områden, i synnerhet med inriktning mot ungdomar, bedöms ofta särskilda behov föreligga.
Verksamhet i Skåne
För att kunna erhålla bidrag ska verksamheten bedrivas i Skåne. För riksomfattande organisationer kan bidrag medges för den del av verksamheten som bedrivs i Skåne. Det är då viktigt att det i ansökan framgår vilken del av verksamheten som bedrivs i Skåne.
Andra bidragsgivare
Stiftelserna ser positivt på verksamheter som har flera finansiärer. Vi vill vara relevanta, men inte för relevanta. Detta betyder att ni bara kan erhålla bidrag från oss för en begränsad del av er omsättning.
Ansökan sker digitalt
Länk till ansökningssystemet finns tillgänglig på hemsidan under ansökningstiden. Var noga med att följa anvisningarna. Senaste årsredovisning inklusive revisionsberättelse och balansräkning skall bifogas ansökan. Det organisationsnummer som tilldelats den sökande av skattemyndigheten skall anges. Utbetalning av bidrag görs endast till bankgiro eller plusgiro i organisationens namn.
Läs mer under ansökan.
Om digitala underskrifter
Svensk avtalslag innehåller väldigt få formkrav, man kan därför nästan alltid använda elektroniska underskrifter för dokument och avtal. EU:s eIDAS-förordning gör att elektroniska underskrifter är juridiskt giltiga inom hela EU. Elektroniska underskrifter får dessutom inte nekas juridisk giltighet enbart på grund av att de har elektronisk form.
Om ni skickar dokument med elektronisk underskrift till oss är det viktigt att det är det elektroniskt underskrivna dokumentet som skickas in elektroniskt. Vi accepterar således inte en scannad utskrift av ett elektroniskt signerat dokument. Ni får ej heller modifiera ett digitalt underskrivet dokument, då detta bryter underskriftens auktorisation av dokumentet.
Läs mer om digitala underskrifter hos till exempel Myndigheten för digital förvaltning och Svensk E-identitet.
Handläggning, kompletteringar och utbetalning
Ansökan göras helt och hållet i ansökningssystemet under ansökningsperioden varefter alla ansökningar behandlas samtidigt. Detta för att kunna väga olika sökande mot varandra på en och samma gång för att få ett relevant portföljperspektiv ur stiftelsernas synvinkel.
Insänd ansökan kan kompletteras efter ansökningsperiodens utgång endast i de fall stiftelserna har begärt ytterligare uppgifter som en del av handläggningen av er ansökan. Hur kompletteringen ska gå till framgår i sådant fall av begäran.
Beslut om bidrag eller avslag meddelas normalt i november då också beviljade medel betalas ut.
Våra medel prioriteras efter information på vår hemsida. Återkoppla gärna till oss om hur ni upplever att vår hemsida speglar våra prioriteringar.
Stiftelsernas beslut om tilldelning av bidrag eller avslag på ansökan kan inte omprövas.
Återrapportering
Redovisning av hur mottaget bidrag har använts görs i ansökningssystemet i samband med er ansökan för efterföljande år. Någon annan redovisning över hur mottaget bidrag har använts behöver inte skickas in.
Om ni har verksamhetsberättelse eller annat material som ni vill delge oss för att återrapportera ska det alltså bifogas med er ansökan för efterföljande år.
Se vidare instruktioner i ansökningssystemet.
Systematiskt kvalitetsarbete och riskhantering
För stiftelserna är det angeläget att de organisationer som mottar bidrag arbetar systematiskt med att säkerställa kvalitet och hantering av risk i verksamheten. Läs mer om detta här.